Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zpověď matky (16. část): Hnusný paradox

Situace se ale změnila. Najednou se mě ta otázka začala týkat. Najednou mě muselo zajímat, v jakých podmínkách žije dočasně moje dcera. Najednou jsem se musela smířit s tím, že i já přestoupím tu hranici mezi svobodou a mřížemi, že projdu vrátnicí, protože přece musím s dcerou zůstat v kontaktu. Musím ji navštěvovat, když mi to bude umožněno.

Vyříkat si s ní celou situaci můžu kdykoliv později.

Teď jsem její máma.

Jsem máma jedné vystrašené holky, která se dostala do opravdového problému. Problému, který si sice způsobila sama a který si před tím nechtěla připustit, ale teď v něm je a musí se s tím denně vyrovnávat. Už jí určitě došlo, co se událo, kde je a kde nějakou dobu pobude.

Z věci, která byla vždycky dál než na okraji mého zájmu, se najednou stala moje priorita. Najednou jsem se začala pídit po tom, co se za tou ohavnou zdí děje. Začala jsem hledat na internetu, jak se tam asi tak žije, co říkají Ti, co už „to“ mají za sebou. Co říká zákon, jaké jsou zákonné podmínky vazby. Považte, já jsem teprve teď zjistila, že existuje rozdíl mezi „vazbou“ a „vězením“. Ze zákona a z logiky věci mi stále vyplývalo, že člověk ve vazbě je člověk, který ještě nebyl odsouzený. O kterém se stále ještě jedná, který je prověřován, který byl sice policií zatčen, ale policie sama stále ještě záležitost vyšetřuje, pátrá, hledá důkazy a shromažďuje je tak, aby pak příslušný soud mohl posoudit, zda jsou dostatečné, zda skutečně ukazují na toho člověka, který je ve vazbě a zda je tedy možné oficiálně říct, že něco závažného provedl a je tedy třeba ho odsoudit a držet stranou společnosti.

Moje dcera byla dealerkou drog. O tom nebylo pochyb a tak to nezpochybňuji.

Jímá mě ale hrůza, že se do vyšetřovací vazby může dostat kdokoliv z nás. Z nás bezúhonných, z nás, kteří jsme třeba jen řidiči a do problémů se můžeme dostat naprosto nechtěně kdykoliv, když jedeme autem a jsme třeba v nesprávnou dobu na nesprávném místě, potkáme se s nebezpečným blbem a situaci na silnici nezvládneme. Vždyť víme, že můžeme být jakkoliv pozorní a pečliví, ale nelze stoprocentně říct, že svým autem nikdy nikoho neohrozíme nebo nedejbože nezabijeme. Přesto, že něco takového můžeme způsobit, necítíme se být špatnými a zavrženíhodnými lidmi. Byli bychom jistě v takovém vážném případě připraveni připustit naši vinu třeba na usmrcení člověka a také bychom byli připraveni přijmnout trest. Trest by ale měl vždycky přijít až po odsouzení a měl by to ale být trest důstojný. Ač by se něco takového v našem životě přihodilo, pořád bychom zůstávali lidmi a nikdo by neměl šlapat po naší důstojnosti.

Jenže realita je odlišná. A to jsem dříve opravdu nevěděla. Pro „normálního“ člověka je velkým a nepříjemným trestem už to, že ho někdo odloučí od jeho blízkých a vytrhne ho z domácího prostředí, změní jeho dosavadní zvyky, donutí ho setrvávat v prostředí, které by si za normálních okolností sám nevybral, a s lidmi, s kterými by normálně také nesdílel jednu malou místnost. To velkému množství lidí už dostatečně stačí k tomu, aby byli potrestaní.

V našem českém prostředí být ve vazbě znamená trpět víc, než být odsouzený a pobývat ve věznici. Lidé se z vazby (kromě toho, že se těší a doufají v propuštění) doslova těší do vězení. To je přece hnusný paradox. Kde je ten výchovný moment? Kde je tedy ten trest, když největší trest si člověk odbyde ještě před tím, než někdo rozhodne o jeho vině?

Já mohu popsat moje osobní vnímání (alespoň částečně) z vazby dcery v Praze v Ruzyni a v Litoměřicích. Dám k dobru, co mi vyprávěla a i naše osobní pocity z návštěv v těchto nevábných místech. Vyzvala jsem ji, aby také napsala své zážitky a postřehy. Třeba to udělá. Kdo ví?

Autor: Pavla Matějů | pátek 23.1.2015 23:55 | karma článku: 9,49 | přečteno: 1413x
  • Další články autora

Pavla Matějů

Zpověď matky (29.část): Vydrží ?

Srpen 2014. Tenhle týden proběhl poslední soud. Od chvíle, kdy byla dcera zatčená, to trvalo celý rok. Snad jsme ale už došli do poslední fáze a všechno končí. Dcera vyvázla s podmíněným trestem tj. 3 roky s podmínkou na 5 let.

24.4.2015 v 23:55 | Karma: 21,46 | Přečteno: 8078x | Diskuse| Ona

Pavla Matějů

Zpověď matky (28.část): Dovětek

Nemáme ještě všechno za sebou. Soudy pracují pomalu, nesmyslně bývají odročovány a protahovány. Nevidím v tom nic jiného, než že si právníci vzájemně hrají do karet a přivydělávají si peníze.

17.4.2015 v 23:55 | Karma: 21,46 | Přečteno: 8441x | Diskuse| Ona

Pavla Matějů

Zpověď matky (27.část): Propuštěná

Začínalo jaro a pořád se nic nedělo. Dcera už ani nechtěla, abychom jí na návštěvu vozili nové a nové prádlo. Většinu toho, co jsme přivezli, vracela ihned zpátky. V cele si nechávala jen minimum. Vysvětlila nám, že všechno, co tam má, si musí při každé eskortě vézt sebou a nikdo jí s tím nepomůže. Tak své věci omezovala, aby se jí lépe cestovalo sem a tam.

10.4.2015 v 23:56 | Karma: 28,33 | Přečteno: 14994x | Diskuse| Ona

Pavla Matějů

Zpověď matky (26.část): Propojené na dálku

Je to zvláštní, jak je silné pouto mezi mámou a jejím dítětem. Za celou dobu, co jsme nemohly být v kontaktu, jsem vždycky na sobě poznala, že se děje něco neobvyklého, něco zlého, že dcera není v pohodě a že jí je mizerně. Vždycky jsem to na sobě pocítila a bylo mi taky zle a nespala jsem. Bylo to naprosté propojení na dálku, jako kdyby mezi námi vedly neviditelné kanály, kterými jsme si sdělovaly své pocity.

3.4.2015 v 23:55 | Karma: 18,69 | Přečteno: 7712x | Diskuse| Ona

Pavla Matějů

Zpověď matky (25.část): Psychika je prevít

Pořád jsme doufali, že ji na vánoce pustí domů a že už budeme všichni spolu. Nestalo se tak. Těsně před vánocemi jsme měli umožněnou návštěvu. Přivezli jsme jí maličký skládací vánoční stromeček s miniaturními ozdobičkami a trochu vánočního pečiva, protože už měla nárok na přijetí balíčku a dostala k balíčku povolení ho přijmout. Dcera si tam ten maličký stromeček ani nechtěla nechat, měla strach, že když by si vánoce připomínala, že by jí bylo ještě hůř.

27.3.2015 v 23:53 | Karma: 20,74 | Přečteno: 13250x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Stát chtěl kvůli podvodu po elektrárně miliardu a půl, soud obžalované zprostil

24. dubna 2024  11:14

Státní podporu v hodnotě stovek milionů korun získala firma provozující jednu z největších českých...

Za znásilnění a pokus o vraždu patnáctileté dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  11:08

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území

24. dubna 2024  11:05

V nadcházejících dnech bude v ČR opět mrznout, v noci na čtvrtek budou podle ČHMÚ přízemní mrazíky...

Ředitel ČT považuje Etický panel za důležitý. Hledá nové členy

24. dubna 2024

Před Velikonocemi rezignovali členové Etického panelu České televize (ČT) kvůli sporům s ředitelem...

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4906x
Moje dcera brala drogy....toto je moje zpověď.

Seznam rubrik